Therese

Idag när jag gick och handlade stannade jag framför två tidningar som var bredvid varandra, på båda handlade framsidan om mördade Therese.. Jag läste hela artikeln och det är som att allt stannade. Helt ärligt, allt som var omkring mig bara stannade. De där ungdomarna som mördade dig Therese, jag vet inte vad de tänkte med, att göra illa en människa så hårt, att det skadar människor runtomkring en. Dina vänner, dina föräldrar, dina nära, alla, vi finns där med dig. Var du än är, ängeln vila i frid.. Artikeln i Aftonbladet:


Gick undan Therese Johansson Rojo gick in i skogen för att a
Gick undan Therese Johansson Rojo gick in i skogen för att aldrig mer återvända. Hon blev 15 år. På minnesplatsen brinner ljusen fortfarande.
Foto: HENRIC LINDSTEN

Kyssen blev hennes död

Mordkvällen – timme för timme

Cirka 20

  Den 16-årige pojken kommer till fest-en vid hoppbacken.

21.30-22

  Therese Johansson Rojo anländer med några tjejkompisar.

Cirka 23

  Den misstänkta 16-åriga flickan kommer. Hon pratar med sin pojkvän men stannar bara en kort stund.

Cirka 23.45

  Ett vittne ser den 16-årige pojken och Therese tillsammans en bit bort i skogen. De pratar och vittnet går iväg.

Cirka 00.00

  Den 16-årige pojken attackerar Therese.

00.55

n n Polis och ambulans larmas efter att några vänner hittat Therese. Återupplivningsförsök är förgäves.

23.30

  Therese säger att hon ska gå in i skogen för att gå på toa och försvinner. Efter en halvtimma börjar vännerna leta efter henne.

Den 16-årige pojken gör vad som helst – bara flickvännen tar honom tillbaka

Valborg 2009.

Therese Johansson Rojo, 15, får en kyss av den 16-årige pojken.

Den varar bara några sekunder – men kostar henne livet.

I förhör med polisen en dryg månad senare berättar pojken själv om det som hände mellan honom och Therese Johansson Rojo den 2 maj.

– Jag var otrogen mot min flickvän med henne. Det var ungefär som en tungkyss, i två-tre sekunder.

Tonåringarna kommer överens om att inte berätta om händelsen för någon. Men Therese skäms, och anförtror hemligheten till några vänner.

Det dröjer inte länge innan ryktet börjar gå.

Skallar honom

Två veckor senare marscherar pojkens rasande flickvän fram till honom

efter att ha hört om ”otro-heten”. Enligt flera vittnesuppgifter skallar hon honom i ansiktet så hårt att en halv tand lossnar ur hans mun. Medan han torkar bort

blodet från sitt ansikte springer hon iväg. Minuter senare får han ett sms där den 16-åriga flickvännen berättar att hon ska hoppa framför ett tåg.

– Vår skola ligger rätt nära tunnelbanan, så då gick jag... och så var hon där, säger pojken i polisförhör.

– Sedan så fick hon panik-ångest. Vi fick hjälp av tunnelbanepersonalen.

Dagar av hatiska sms följer. Flickan skriver att pojken är ett äckel. Att han kommer att dö ensam och att hon tycker synd om den som blir hans nästa offer. Pojken svarar med att han kan göra vad som helst – till och med döda – för att hon ska förlåta honom.

Satt vid hennes hem

Enligt pojken tar hon honom på orden. Den som ska dö är flickan han kysste: Therese Johansson Rojo.

– Det var hon som började ta upp det, säger han till polisen.

– Jag kommer ihåg att jag undrade varför det skulle vara på ett sådant sätt som jag skulle visa hur mycket jag tyckte om henne. Och sen så frågade jag om det var något annat sätt jag kunde visa det på. Men det gick hon inte med på. Hon sa att jag hade lovat henne att lösa det och att det här var det enda sättet.

Tre gånger åker pojken till Therese Johansson Rojos hem i Trångsund, strax utanför Stockholm. Vid varje tillfälle tillbringar han flera timmar sittande på en sten och funderar på vad han ska göra. Han ringer sin flickvän otaliga gånger och skickar ett desperat sms:

”Snälla svara bara så är jag kvar här tills hon kommer. Jag kommer inte att klara av det annars.”

Planen misslyckas

– Jag hade fortfarande inte tänkt att jag skulle göra det, utan det var mer för att få NN (flickvännen) att tro att jag skulle göra det, säger pojken nu i förhören.

Stämningen mellan de båda 16-åringarna blir allt mer hätsk. På kvällen den 27 maj har pojken jobbat fram en plan som han delar med flickvännen. Han ska be Therese om hjälp att leta efter en vodkaflaska – och på så sätt få med henne in i skogen.

”Är fett taggad. Har ställt alarmet på halv 6”, skriver han.

Men även den här gången misslyckas planen. Therese Johansson Rojo träffar pojken på morgonen nästföljande dag, men när han ber henne att gå med och att leta efter flaskan kommer skolbussen. För vänner berättar Therese sedan om sitt dåliga samvete över att inte ha kunnat hjälpa 16-åringen.

Dagarna går. Den första juni skickar pojken ett sms till sin flickvän där han vädjar om att få visa sin kärlek på något annat sätt.

Han får nobben.

”Då är det slut”, svarar hon.

Vandrar in i skogen

På nationaldagen, den 6 juni, träffas pojken och Therese Johansson Rojo på en utomhusfest i Stureby. De bestämmer att de ska gå undan lite senare på kvällen och prata om det som hände under valborgshelgen.

Strax före midnatt är det dags.

De vandrar in i skogen, bort från vännerna.

Exakt vad som händer de nästföljande minuterna vet bara Therese och hennes mördare.

I förhör berättar 16-åringen att han slår henne i bakhuvudet med en trädgren.

– Då skrek...eller sa hon högt: ”Vad gör du? Jag har inte gjort dig någonting”. Och då lägger jag mig över henne och tar ett strypgrepp, säger han.

Therese gör kraftigt motstånd. Men hon är chanslös. När 16-åringen rusar iväg ligger hon döende i skogen.

Redan på vägen hem ringer 16-åringen sin flickvän och berättar vad han gjort.

– Då sa hon liksom: ”Va är det sant?”

– Jag blev arg på henne så jag sa något i stil med: ”På vilket sätt ska det här kunna göra det bättre?”

– Men så sa hon att ”vi har varandra nu i alla fall”.

”Var inte mig själv”

Timmar senare hämtas de båda 16-åringarna in till förhör. Ett dygn senare bekänner pojken att han är skyldig.

– Jag var ju inte mig själv. Det enda som jag tänkte på var hur jag ska få henne. Nu, när jag legat där inne i cellen och tänkt, så har jag insett vad fan det är jag har gjort.

– Att jag inte alls hade förlorat någonting på att förlora henne. Och att jag har en massa andra personer som älskar mig mer än vad hon egentligen gör, och att jag nu har svikit alla de personerna.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0